Πού οφείλεται η υπέρταση;

Στη μεγάλη πλειοψηφία των υπερτασικών (9 στους 10) δεν μπορεί να βρεθεί κάποια συγκεκριμένη αιτία που να προκαλεί την υψηλή πίεση. Τότε λέμε ότι πάσχουν από «ιδιοπαθή» υπέρταση. Σήμερα γνωρίζουμε ότι υπάρχουν κάποιοι παράγοντες όπως η κληρονομικότητα, το αυξημένο σωματικό βάρος, το κάπνισμα, η κατάχρηση αλκοόλ, το αλατισμένο φαγητό, το έντονο στρες και η απουσία άσκησης που καλούνται «υπερτασιογόνοι» και οι οποίοι προδιαθέτουν τον οργανισμό στη εμφάνιση της υπέρτασης, χωρίς όμως να είναι το καθαυτό αίτιο της. Όλοι αυτοί οι παράγοντες, με εξαίρεση την κληρονομικότητα, σχετίζονται με τις συνήθειες και με τον τρόπο ζωής σας και επομένως μπορείτε να τους εξαλείψετε.

Σε ένα μικρό ποσοστό υπερτασικών ασθενών (3-5%) υπάρχει ένα ειδικό αίτιο (ορμονική διαταραχή, στένωση νεφρικής αρτηρίας κλπ) που ευθύνεται για την υπέρταση και η αντιμετώπισή του μπορεί να οδηγήσει σε θεραπεία της υπέρτασης. Ο γιατρός σας είναι αυτός που θα αναζητήσει τις εκδηλώσεις αυτών των παθήσεων και θα συστήσει περαιτέρω εξετάσεις για τη διάγνωσή τους. Επίσης, κάποια φάρμακα όπως τα αντισυλληπτικά, τα αντιφλεγμονώδη για τα αρθριτικά ή τα ρινικά αποσυμφορητικά μπορεί να συμβάλλουν στην υψηλή πίεση.

Πώς να καταπολεμήστε το στρες

Αν μειώσετε το άγχος σας, σίγουρα θα βοηθηθείτε στο να ρυθμίσετε καλύτερα την πίεσή σας. Μερικοί απλοί τρόποι – τεχνάσματα για να βοηθηθείτε:

  • Προσπαθήστε να κατανείμετε σωστά το χρόνο σας – μην τα αφήνετε όλα για την τελευταία στιγμή. Σημειώστε τις εργασίες της κάθε ημέρας, χαλαρώστε τους ρυθμούς σας και μην αναλαμβάνετε πάντα τα δυσκολότερα
  • Αρχίστε κάποια ευχάριστη σωματική δραστηριότητα (σπορ, χόμπι, κλπ.). Μαζί με την θετική επίδραση στην πίεσή σας θα σας κάνει να νιώσετε πιο ευχάριστα και ανανεωμένοι.
  • Όταν νιώθετε «πιεσμένος», κάνετε κάτι διαφορετικό’ για παράδειγμα μετακινηθείτε σε διαφορετικό δωμάτιο, ανοίξτε το ραδιόφωνο, ή πηγαίνετε περίπατο.
  • Βρείτε χρόνο για επαρκή ξεκούραση και ύπνο και εάν είναι δυνατόν αυτό να γίνεται σε συγκεκριμένες ώρες. Ένα ζεστό μπάνιο ή το διάβασμα ενός βιβλίου πριν από τον ύπνο μπορεί να βοηθήσουν  στο να χαλαρώσετε.
  • Τρώτε υγιεινά καταναλώνοντας ελαφρά γεύματα κυρίως από λαχανικά, ίνες, φρούτα, ψάρια και γαλακτοκομικά με λίγα λιπαρά.
  • Αφιερώστε περισσότερο χρόνο στον εαυτό σας. Εκμεταλλευτείτε το Σαββατοκύριακο για μία βόλτα ή για μίνι διακοπές αφήνοντας πίσω σας τις καταστάσεις εκείνες που σας δημιούργησαν άγχος.

Μετατρέψτε τις αρνητικές σκέψεις σας σε θετικές. Αναζητείστε αιτίες για να γελάσετε βλέποντας πχ μία κωμωδία στο σινεμά ή στο βίντεο. Το γέλιο έχει ιαματικές ιδιότητες- 20 δευτερόλεπτα γέλιου παράγουν τόσο οξυγόνο όσο και 3 λεπτά αεροβικής άσκησης

  • Εάν παρ’όλα αυτά το στρες παραμένει πρόβλημα απευθυνθείτε στο ιατρό σας. Αυτό δεν σημαίνει ότι είστε αδύναμοι. Αντίθετα, πρέπει να έχετε δυνατό χαρακτήρα για να παραδεχτείτε ότι έχετε ανάγκη από βοήθεια από κάποιο ειδικό για το πρόβλημά σας.