Η απαιτητική καθημερινότητα, το άγχος και οι γρήγοροι ρυθμοί της ζωής μας έχουν οδηγήσει στο να εκτελούμε μηχανικά και αυτοματοποιημένα κινήσεις.

Αποτέλεσμα αυτής της συμπεριφοράς είναι να μην αντιλαμβανόμαστε και να μην απολαμβάνουμε πολλά πράγματα, όπως το φαγητό. Συνηθίζουμε να τρώμε το γεύμα μας γρήγορα στη δουλειά, στο αυτοκίνητο, καθώς περπατάμε, μπροστά από μία τηλεόραση ή μία οθόνη υπολογιστή. Πολλές είναι οι περιπτώσεις που η κατανάλωση φαγητού έρχεται για να καλύψει μία συναισθηματική μας ανάγκη όπως άγχος, θλίψη, βαρεμάρα και μοναξιά.

«Η δύναμη της ενσυνείδητης διατροφής»

Η ενσυνείδητη διατροφή ερμηνεύεται ως η επίγνωση της τροφής και των υγρών που καταναλώνει ένα άτομο. Η διάσταση της ενσυνείδητης διατροφής περιλαμβάνει τα συναισθήματα σε σχέση με το φαγητό, τα νευροεγκεφαλικά ερεθίσματα, τον κορεσμό, την ευχαρίστηση, δηλαδή όλη την βιολογική και ψυχοσυναισθηματική διάσταση που επηρεάζεται από την τροφή. Το mindful eating σαν έννοια οδηγεί στην αναγνώριση και αποδοχή των συναισθημάτων, των σκέψεων και των σωματικών αισθήσεων που παρατηρεί κάποιος σε σχέση με την κατανάλωση, αλλά δεν περιλαμβάνει τις κριτικές σκέψεις για εαυτό μας.
Βάσει επιστημονικών μελετών η ενσυνείδητη διατροφή, είναι μία τεχνική που βοηθάει καλύτερο έλεγχο των διατροφικών συνηθειών, στη ρύθμιση του βάρους, στη μείωση της υπερφαγίας και στην ευεξία.

Ενσυνείδητη διατροφή: πως μπορεί να σας βοηθήσει

«Πλεονεκτήματα της ενσυνείδητης διατροφής»

• Ενσυνείδητη διατροφή και απώλεια βάρους

Η δίαιτα για απώλεια βάρους είναι η τροποποίηση της διατροφής μας με ένα σχετικό περιορισμό στις θερμίδες ώστε να μειωθεί το σωματικό βάρος χωρίς αρνητικές επιπτώσεις, καλύπτοντας τις διατροφικές μας ανάγκες. Στη σκέψη των περισσοτέρων η δίαιτα είναι συναφή με τη στέρηση και αυστηρό περιορισμό. Η εφαρμογή δίαιτας χωρίς σχεδιασμό, εκπαίδευση και παρακολούθηση από διαιτολόγο μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε στέρηση που δε αποτελεί ένα βιώσιμο μοντέλο διατροφής.
Έρευνες δείχνουν ότι η ενσυνείδητη διατροφή μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους στη διατήρηση ενός υγιούς βάρους με τη βελτίωση της διατροφικής μας συμπεριφοράς. Μία αλλαγή στα αρνητικά συναισθήματα που συνδέονται με το φαγητό μπορούν με την βοήθεια την ενσυναίσθησης να αντικατασταθούν με θετικά συναισθήματα και αυτοέλεγχο.

• Ενσυνείδητη διατροφή και Υπερφαγία

Η υπερφαγία περιλαμβάνει την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας φαγητού σε μικρά χρονικά διαστήματα, ασυναίσθητα και χωρίς έλεγχο και συνδέεται με αύξηση σωματικού βάρους. Έρευνα δείχνει ότι το 70% ανθρώπων με υπερκατανάλωση τροφής είναι παχύσαρκοι με έντονα πεπτικά προβλήματα. Η ενσυνείδητη διατροφή μπορεί να βοηθήσει στην μείωση της αυξημένη πρόσληψης τροφής και στη συναισθηματική αυστηρότητα που πολλές φορές υπάρχει στα άτομα με υπερφαγικές συνήθειες.

• Ενσυνείδητη διατροφή και εξωτερικά ερεθίσματα

Τα εξωτερικά ερεθίσματα όπως είναι η μυρωδιά και η όραση, μπορούν να δημιουργήσουν και να ενισχύσουν τη θέληση για άμεση κατανάλωση φαγητού. Η ανάγκη αυτή για λήψη φαγητού προκαλείται από εγκεφαλικά ερεθίσματα και δεν πρόκειται πάντα για βιολογική ανάγκη του οργανισμού να καταναλώσει τροφή.

Η ενσυνείδητη διατροφή μάς βοηθάει γιατί δίνει την ικανότητα να αντιμετωπίσουμε την εσωτερική παρόρμηση. Μας δίνει τον έλεγχο απέναντι στο ξαφνικό ερέθισμα χωρίς να ακολουθήσουμε ασυναίσθητα την επιθυμία για άμεση κατανάλωση τροφής.

«Απλές οδηγίες για το mindful eating»

• Επικεντρωθείτε σε ήρεμη συνθήκη στο φαγητό σας και προτιμήστε το τραπέζι
• Μη συνεχίζετε να καταναλώνετε τροφή και μετά το αίσθημα του κορεσμού
• Ασχοληθείτε με τα τρόφιμα που επιλέγετε για το γεύμα σας (επιλογή, διατροφική αξία, σύνθεση γεύματος)
• Επικαλεστείτε όλες τις αισθήσεις σας στο γεύμα
• Μη ασχολείστε με κάτι άλλο την ώρα του φαγητού

Συμβουλή: Αρχικά επιλέξτε ένα γεύμα την ημέρα για να εστιάσετε στα παραπάνω σημεία.

 

Dr Βαμβάκης Αναστάσιος

Κλινικός/Αθλητικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, RD, Διδάκτωρ Ιατρικής ΑΠΘ