Ολα δείχνουν ότι ο Τζέιµς Κάµερον το έκανε πάλι το θαύµα του. Μέσα σε µόλις 21 µέρες από την κυκλοφορία του, το καινούργιο «Avatar: The Way of the Water» έχει ξεπεράσει το 1,5 δισ. δολάρια εισπράξεων στο παγκόσµιο box office. Περίπου το ένα τρίτο από αυτά προέρχεται από την (καθοριστική) αγορά της Βορείου Αµερικής. Υστερα από δύο σκοτεινά χρόνια πανδηµίας το σινεµά ανασταίνεται· ή µήπως όχι; Ο ίδιος ο Αµερικανός σκηνοθέτης δήλωσε πρόσφατα πως το «Avatar» πρέπει να περάσει το φράγµα των 2 δισ. δολαρίων προκειµένου να θεωρηθεί «απλώς» επιτυχία.
Από µόνη της η συγκεκριµένη ιδέα φαντάζει εξωφρενική, αφού αν η ταινία φθάσει όντως ώς εκεί, δεν θα είναι απλώς επιτυχηµένη, αλλά µία από τις πέντε πιο προσοδοφόρες όλων των εποχών. Από την άλλη, ένα φιλµ που κόστισε κοντά στα 500 εκατοµµύρια δολάρια, χώρια η διαφηµιστική καµπάνια, έχει προφανώς διαφορετικές απαιτήσεις από τον µέσο όρο στα ταµεία. Σε κάθε περίπτωση, η επίδοση του νέου «Avatar» αποτελεί χαρµόσυνη είδηση για την κινηµατογραφική βιοµηχανία, η οποία σηµείωσε σηµαντική ανάκαµψη µέσα στο 2022.
Η χρονιά άλλωστε συµπεριέλαβε άλλο ένα µπλοκµπάστερ, που έφθασε το 1,4 δισ. σε εισπράξεις, το «Top Gun: Maverick», ενώ οι πρώτες συνολικές εκτιµήσεις από τις ΗΠΑ και τη Βρετανία αναφέρουν (πλέον) µια διαφορά περίπου 30% σε σχέση µε την τελευταία χρονιά προ πανδηµίας. Την αποδίδουν κυρίως στην έλλειψη ικανού αριθµού εµπορικών τίτλων στις αίθουσες σε σχέση µε το 2019, υποστηρίζοντας όµως πως και αυτός ο παράγοντας θα έχει «διορθωθεί» µέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους.
Στην Ελλάδα, πάλι, είναι λίγο πιο δύσκολο να συµµεριστούµε την αισιοδοξία. Το 2022 έκλεισε κοντά στα 5,4 εκατοµµύρια εισιτήρια, σίγουρα βελτιωµένο σε σχέση µε τα 3,2 εκατ. του 2021 –τότε βέβαια οι αίθουσες έµειναν επί µήνες κλειστές–, όµως σχεδόν 45% χειρότερο από τον αντίστοιχο απολογισµό του 2019. Το δε «Avatar» έχει φθάσει, µετά το τρίτο Σαββατοκύριακο προβολής, τις 260.000 εισιτήρια, νούµερο ικανοποιητικό µόνο αν το συγκρίνουµε µε τον καταποντισµό του υπόλοιπου box office. Στη χώρα µας βέβαια έχουµε επιπλέον το φαινόµενο της υπερπληθώρας νέων κυκλοφοριών, που δεν αφήνει ειδικά τους λιγότερο διαφηµισµένους τίτλους να «αναπνεύσουν» στην αίθουσα και να βρουν το όποιο κοινό τους.
Για να γυρίσουµε στη διεθνή σκηνή, όµως, οι περισσότερες εκτιµήσεις που προκρίνουν µια σχεδόν πλήρη ανάκαµψη έχουν µέσα τους µια βασική προϋπόθεση: την εύρεση ενός σηµείου ισορροπίας ανάµεσα στις παραδοσιακές (στα σινεµά) και τις διαδικτυακές κυκλοφορίες. Το πρόσφατα γυρισµένο στην Ελλάδα «Glass Onion» µε το αστεράτο καστ πήρε µόλις µία εβδοµάδα προβολής στις αίθουσες και µόνο σε επιλεγµένες αγορές – στη χώρα µας για παράδειγµα πήγε κατευθείαν στην πλατφόρµα.
Παρ’ όλα αυτά οι επιδόσεις του έδειξαν πως το ίδιο το Netflix, που ξόδεψε δεκάδες εκατοµµύρια στην παραγωγή του, θα είχε αποκοµίσει σηµαντικά κέρδη αν έδινε την ευκαιρία και τον χρόνο σε περισσότερους θεατές να δουν την ταινία στον κινηµατογράφο, προτού να τη στρέψει στη µικρή οθόνη. Αυτό το τελευταίο το παραδέχθηκε ο ίδιος ο συνιδρυτής του Netflix, Ριντ Χάστινγκς, προαναγγέλλοντας (;) ίσως µια διαφορετική πολιτική για το µέλλον.