Συμβουλές για την ανάκτηση επικοινωνιακών δεξιοτήτων.

Κάθε χρόνο, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι σε όλο τον κόσμο παθαίνουν εγκεφαλικό επεισόδιο και πολλοί από αυτούς αντιμετωπίζουν προβλήματα επικοινωνίας ως αποτέλεσμα. Κάποιος στις Ηνωμένες Πολιτείες παθαίνει εγκεφαλικό επεισόδιο κάθε 40 δευτερόλεπτα. Και περίπου 1 στους 3 ανθρώπους που έχουν επιβιώσει από εγκεφαλικό επεισόδιο αντιμετωπίζει δυσκολίες στην επικοινωνία μετά, σύμφωνα με την Ένωση Εγκεφαλικών Επεισοδίων του Ηνωμένου Βασιλείου. Ορισμένοι υποθέτουν ότι οι άνθρωποι που δυσκολεύονται να μιλήσουν δυσκολεύονται και να σκεφτούν. Αυτό δεν είναι απαραίτητα αλήθεια. Μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, η ικανότητα του ατόμου να σκέφτεται και να επικοινωνεί εξαρτάται από το τμήμα ή τα τμήματα του εγκεφάλου που έχουν πληγεί. Το εγκεφαλικό επεισόδιο μπορεί να είναι τρομακτικό και απογοητευτικό, και αν το άτομο δεν είναι σε θέση να εξηγήσει την εμπειρία του, αυτό μπορεί να παρατείνει το τραύμα. Η επικοινωνία μπορεί επίσης να είναι πρόκληση για τους φίλους και τα μέλη της οικογένειας, τα οποία μπορεί να νιώθουν αμηχανία ή να μην μπορούν να βρουν λόγια. Μπορεί να αισθάνονται ότι δεν επικοινωνούν με το άτομο που κάποτε γνώριζαν. Η αποκατάσταση μετά το εγκεφαλικό επεισόδιο μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να ανακτήσουν κάποιες ή όλες τις δεξιότητές τους. Οι λογοθεραπευτές ειδικεύονται στην επικοινωνία, αλλά και οι μη ειδικοί μπορούν επίσης να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην αποκατάσταση. Είναι σημαντικό οι φίλοι και οι συγγενείς να κατανοήσουν ότι αυτό που εκφράζει εξωτερικά ένα άτομο μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο δεν αντανακλά απαραίτητα αυτό που συμβαίνει εσωτερικά. Μπορεί να βοηθήσει να θυμόμαστε ότι το άτομο που βίωσε το εγκεφαλικό επεισόδιο εξακολουθεί να είναι το ίδιο άτομο, αν και αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις, σύμφωνα με το Wikihealth.

Πώς επηρεάζει ένα εγκεφαλικό επεισόδιο την επικοινωνία;

Το εγκεφαλικό επεισόδιο είναι μια εγκεφαλική βλάβη που προκύπτει από αιμορραγία ή απόφραξη στον εγκέφαλο. Οι επιπτώσεις μπορεί να είναι ξαφνικές ή σταδιακές και η βλάβη μπορεί να επηρεάσει διάφορες πτυχές της ψυχικής και σωματικής υγείας. Σε αυτές περιλαμβάνονται:

-Οι κινητικές δεξιότητες
-Οι αισθήσεις, συμπεριλαμβανομένων των αντιδράσεων στον πόνο
-Η γλώσσα
-Η σκέψη και τη μνήμη
-Τα συναισθήματα

Ένα εγκεφαλικό επεισόδιο μπορεί να επηρεάσει τη χρήση της γλώσσας ενός ατόμου με διάφορους τρόπους. Για παράδειγμα, μπορεί να επηρεάσει την επεξεργασία της γλώσσας. Επίσης, η παράλυση ή η αδυναμία στους μύες του προσώπου, της γλώσσας ή του λαιμού μπορεί να δυσχεράνει την κατάποση, τον έλεγχο της αναπνοής και τη διαμόρφωση ήχων. Ο τύπος και η έκταση των δυσκολιών στην επικοινωνία εξαρτώνται από τη μορφή του εγκεφαλικού επεισοδίου και το είδος του τραυματισμού. Τρεις καταστάσεις μπορεί να επηρεάσουν την επικοινωνία μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο: η αφασία, η δυσαρθρία και η δυσπραξία και τις εξετάζουμε λεπτομερώς παρακάτω. Ένα άτομο μπορεί να εμφανίσει μία ή συνδυασμό αυτών των καταστάσεων.

Αφασία

Η αφασία ή δυσφασία είναι αποτέλεσμα βλάβης σε μια περιοχή του εγκεφάλου που συνήθως αναφέρεται ως κέντρο ελέγχου της γλώσσας. Η βλάβη στην περιοχή Wernicke μπορεί να οδηγήσει σε αισθητική αφασία. Αυτό καθιστά δύσκολη την κατανόηση μεγάλων, σύνθετων προτάσεων, ειδικά αν υπάρχει θόρυβος στο παρασκήνιο ή αν μιλούν περισσότερα από ένα άτομα. Το άτομο μπορεί να αισθάνεται ότι οι άλλοι μιλούν μια ξένη γλώσσα. Η δική του ομιλία μπορεί επίσης να γίνει ασυνάρτητη. Εάν υπάρχει βλάβη στην περιοχή Broca, μπορεί να προκύψει αφασία εκπομπής. Ο ασθενής με αυτή την πάθηση μπορεί να καταλαβαίνει τους άλλους, αλλά δεν είναι σε θέση να εκφραστεί λεκτικά. Μπορεί να σκέφτεται τις λέξεις αλλά δεν μπορεί να τις πει ή να τις συνθέσει σε συνεκτικές προτάσεις. Ένα άτομο με αφασία εκπομπής μπορεί να σχηματίσει ήχους, σύντομες λέξεις ή μέρη προτάσεων, αλλά μπορεί να παραλείψει λέξεις ή να χρησιμοποιήσει λανθασμένες λέξεις. Το άτομο μπορεί να έχει τη λέξη “στην άκρη της γλώσσας του”, αλλά να μην μπορεί να την εκφέρει. Ο ομιλητής με αυτή την πάθηση μπορεί να αισθάνεται ότι μιλάει κανονικά, αλλά σε έναν ακροατή η ομιλία του μπορεί να είναι ασυνάρτητη. Οι ακροατές μπορεί να πιστεύουν ότι ο ομιλητής είναι μπερδεμένος ενώ δεν είναι – απλώς δεν μπορεί να περάσει τις ιδέες του. Η βλάβη σε πολλαπλές περιοχές του εγκεφάλου μπορεί να οδηγήσει σε μικτή αφασία. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει προκλήσεις σε όλες τις πτυχές της επικοινωνίας και το άτομο μπορεί να μην είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει τη γλώσσα για να μεταφέρει τη σκέψη. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι η αφασία δεν επηρεάζει τη νοημοσύνη. Μπορεί να επηρεάζει μόνο έναν τύπο επικοινωνίας, όπως η ανάγνωση, η ακρόαση ή η ομιλία, ή μπορεί να επηρεάζει έναν συνδυασμό.

Δυσαρθρία και δυσπραξία

Η δυσαρθρία και η δυσπραξία σχετίζονται με τη φυσική παραγωγή ήχων κατά την ομιλία. Ένα άτομο με δυσαρθρία μπορεί να βρει τις λέξεις αλλά δεν μπορεί να τις σχηματίσει λόγω ενός φυσικού προβλήματος, όπως η μυϊκή αδυναμία. Ως αποτέλεσμα, οι λέξεις μπορεί να βγαίνουν ακατάληπτα ή σε σύντομες εκρήξεις. Αυτό δεν αντικατοπτρίζει απαραίτητα την ψυχική κατάσταση του ατόμου. Η δυσπραξία περιλαμβάνει δυσκολία στην κίνηση και τον συντονισμό. Μπορεί να προκαλέσει το γεγονός ότι οι μύες που σχετίζονται με την ομιλία δεν λειτουργούν σωστά ή με την απαραίτητη σειρά.

Άλλες επιπτώσεις

Ορισμένες άλλες αλλαγές που μπορεί να δυσχεράνουν τη συνεισφορά σε συζητήσεις περιλαμβάνουν:

-απώλεια του τόνου, που βοηθά στην έκφραση των συναισθημάτων, στην ομιλία
-σταθερή έκφραση του προσώπου
-δυσκολία στην κατανόηση του χιούμορ
-δυσκολία να εναλλάσσονται σε μια συζήτηση

Ορισμένες από αυτές τις αλλαγές μπορεί να κάνουν το άτομο να φαίνεται ότι έχει κατάθλιψη, ενώ δεν έχει. Το άτομο μπορεί να συνειδητοποιήσει ότι βιώνει αυτές τις αλλαγές. Αν είναι έτσι, το να ενημερώσει τους άλλους για την κατάσταση μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή παρεξηγήσεων. Ωστόσο, ένα άτομο με ανογνωσία δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσει ότι κάτι δεν πάει καλά, λόγω βλάβης στον εγκέφαλο. Αυτό μπορεί να εμποδίσει την ανάρρωσή τους. Άλλες προκλήσεις στην επικοινωνία μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο αφορούν τη διάθεση, την κούραση και πρόσθετους παράγοντες. Για παράδειγμα, εάν ένα εγκεφαλικό επεισόδιο έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια όρασης ή ακοής, αυτό μπορεί να επηρεάσει την επικοινωνία, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας γραφής. Η κούραση είναι ένα συνηθισμένο αποτέλεσμα ενός εγκεφαλικού επεισοδίου και η συζήτηση μπορεί να είναι κουραστική εάν απαιτεί σημαντική προσπάθεια. Επίσης, το άγχος μπορεί να επιδεινώσει τα προβλήματα επικοινωνίας, ειδικά αν το άτομο ή οι άλλοι γίνουν ανυπόμονοι. Οι αλλαγές στη διάθεση και την προσωπικότητα που προκύπτουν από τις επιδράσεις στον εγκέφαλο μπορεί να εντείνουν περαιτέρω την πίεση.

Τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε τις επικοινωνιακές δεξιότητες κάποιου;

Τι μπορεί να βοηθήσει:

-Κοιτάξτε κατευθείαν το άτομο όταν του μιλάτε.
-Μιλήστε αργά και καθαρά, αλλά με φυσιολογικό τόνο φωνής.
-Να χρησιμοποιείτε σύντομες προτάσεις και να μένετε σε ένα θέμα κάθε φορά.
-Κρατήστε τον θόρυβο του περιβάλλοντος στο ελάχιστο.
-Να διαβεβαιώνετε το άτομο ότι καταλαβαίνετε την απογοήτευσή του.
-Σημειώστε τα πράγματα, αν αυτό σας βοηθάει.
-Μάθετε για την απασχόληση, τα ενδιαφέροντα και τα πάθη του ατόμου – τώρα και πριν το εγκεφαλικό επεισόδιο – και προσπαθήστε να συσχετιστείτε με αυτά.
-Δώστε στους ανθρώπους την ευκαιρία να πουν αυτό που θέλουν να πουν, χωρίς να παρεμβαίνετε ή να τους διορθώνετε.

Τι πρέπει να αποφεύγετε:

-Μην τελειώνετε τις προτάσεις του ατόμου για λογαριασμό του.
-Μην μιλάτε πολύ γρήγορα.
-Μην τους πιέζετε πάρα πολύ.
-Μην μιλάτε στο άτομο όταν πρέπει να συγκεντρωθεί πλήρως σε μια άλλη εργασία, όπως η οδήγηση.
-Μην υποθέτετε ότι το άτομο δεν είναι ευφυές επειδή δυσκολεύεται να καταλάβει.
-Μην μιλάτε υποτιμητικά στο άτομο ή μην του μιλάτε σαν να είναι παιδί.
-Μην “κολλάτε”, συνεχίζοντας να μιλάτε όταν το άτομο είναι αδιάφορο.

Ποιες δραστηριότητες μπορούν να βοηθήσουν στην επικοινωνία;

Οι φίλοι και τα μέλη της οικογένειας μπορούν να λάβουν μέτρα για να βοηθήσουν ένα άτομο να αποκαταστήσει τις επικοινωνιακές του δεξιότητες μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο. Μπορεί να είναι καλή ιδέα να προγραμματίσετε τακτικές συνεδρίες εξάσκησης της επικοινωνίας σε ώρα που το άτομο δεν θα είναι κουρασμένο. Μια ιδέα για μια δραστηριότητα είναι να τραγουδάτε μαζί, ειδικά αν το άτομο απολάμβανε το τραγούδι πριν. Μερικοί άνθρωποι μπορούν να τραγουδήσουν μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, ακόμη και αν δεν μπορούν να μιλήσουν, επειδή το τραγούδι και η ομιλία χρησιμοποιούν διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου. Άλλες ιδέες περιλαμβάνουν:

-να παίζετε παιχνίδια με κάρτες που περιλαμβάνουν την εκφώνηση του ονόματος της κάρτας
-το να κοιτάζετε φωτογραφίες και να συζητάτε για τα πρόσωπα και τα γεγονότα
-η εξέταση άλλων εγγράφων της ζωής του ατόμου, της εργασίας και της οικογένειάς του για να παρέχουν θέματα συζήτησης και μη λεκτικές ενδείξεις όταν οι λέξεις-κλειδιά είναι δύσκολα προσβάσιμες
-τήρηση ημερολογίου μαζί με καταγραφές επισκέψεων, γεγονότων και συζητήσεων για να βοηθηθεί το άτομο να παρακολουθεί την πρόοδό του
-οργάνωση της ανάγνωσης ειδήσεων και στη συνέχεια συζήτηση μαζί τους

Επίσης, κατά τη διάρκεια αυτών των συνεδριών, το άτομο μπορεί να προετοιμαστεί για οποιαδήποτε σημαντική συζήτηση που έρχεται, με την ασφαλιστική εταιρεία ή το νοσοκομείο, για παράδειγμα.

Ποιες άλλες στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν στην επικοινωνία;

Εάν ένα άτομο δυσκολεύεται να εκφράσει μια λέξη ή μια ιδέα, μπορεί να το ενθαρρύνετε να γράψει ή να ζωγραφίσει αυτό που εννοεί. Ορισμένα άτομα μπορούν να συλλαβίσουν μια λέξη, ακόμη και αν δεν μπορούν να την πουν. Μερικοί άνθρωποι θέλουν να εξασκούν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες μόνοι τους, και ορισμένες στρατηγικές γι’ αυτό περιλαμβάνουν:

-την εξάσκηση ήχων της ομιλίας, όπως τα φωνήεντα και τα σύμφωνα
-τη χρήση παιδικών βιβλίων για την εξάσκηση στην ανάγνωση και τη γραφή
-την απαγγελία ποιημάτων ή παιδικών τραγουδιών
-την εκφώνηση των ονομάτων διάσημων αθλητικών προσωπικοτήτων
-την παρακολούθηση των ειδήσεων και αντιγραφή του τρόπου ομιλίας του παρουσιαστή των ειδήσεων

Είναι ζωτικής σημασίας οι φίλοι και οι συγγενείς να συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν το άτομο ως έναν ευφυή ενήλικα. Να θυμάστε ότι ενώ η ικανότητα του ατόμου να επικοινωνεί έχει αλλάξει, η ταυτότητά του δεν έχει αλλάξει. Είναι ακόμα αυτό που ήταν, με ενδιαφέροντα, δεξιότητες και παρελθόν. Επίσης, οι επιπτώσεις των εγκεφαλικών επεισοδίων διαφέρουν από άτομο σε άτομο και δεν υπάρχει ένας και μοναδικός δρόμος προς την ανάρρωση ή μια λύση “για όλους”. Τέλος, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ενώ η πλήρης αποκατάσταση δεν είναι πάντα δυνατή, η υπομονή, η υποστήριξη και η εξάσκηση βοηθούν πολύ στην αποκατάσταση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο.

pentapostagma.gr