H καρδιά του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου θα χτυπάει στα 10 γήπεδα της Γερμανίας, τα οποία θα φιλοξενήσουν το φετινό τουρνουά.
Τα έσοδα της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας ποδοσφαίρου αναμένεται να είναι μεγάλα, τόσο από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, όσο και από τους χορηγούς και τα εισιτήρια.
Φυσικά και για τη διοργανώτρια χώρα τη Γερμανία υπάρχει μερίδιο από τα χρήματα που θα διακινηθούν κατά τη διάρκεια του Euro 2024, καθώς οι φίλαθλοι από όλη σχεδόν την Ευρώπη θα ταξιδέψουν για να υποστηρίξουν την εθνική ομάδα της χώρας τους.
Αυτό σημαίνει έσοδα από τη διαμονή στα καταλύματα, από την κατανάλωση και τις αγορές, αλλά και από τις μετακινήσεις και τις όποιες άλλες δραστηριότητες των φιλάθλων.
Εντούτοις, οι εκτιμήσεις για τη συμβολή των εσόδων στη γερμανική οικονομία προερχόμενων από το Euro 2024 είναι όχι μόνο μετριοπαθείς, αλλά θα μπορούσε κάποιος να τις χαρακτηρίσει έως και απογοητευτικές.
Μικρή η συμβολή στο γερμανικό ΑΕΠ
Κι αυτό, διότι οι προβλέψεις κάνουν λόγο για ενίσχυση της οικονομίας με ένα ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 0,1% και 0,3%.
Σύμφωνα με το γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο Ifo, το γερμανικό ΑΕΠ πρόκειται να επωφεληθεί από το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου κατά 0,1% το τρίμηνο που διανύουμε που είναι το β΄ για το τρέχον έτος.
«Ωστόσο, η επίδραση θα είναι μόνο βραχύβια, κάτι που σημαίνει ότι οι εξαγωγές υπηρεσιών εξαιτίας των τουριστών που επιστρέφουν στην πατρίδα τους μετά το τέλος του Euro 2024 είναι πιθανό να μειωθούν και πάλι το γ΄ τρίμηνο και, στο σύνολό τους, να παραμείνουν οι ίδιες”, ανέφερε σε έκθεσή του ο ερευνητής του Ifo Gerome Wolf.
Οι μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις συνήθως «έχουν μάλλον μικρό αντίκτυπο, με εξαίρεση τον τουρισμό», σημειώνει το Ifo, κάνοντας συγκρίσεις με το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006 που επίσης πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία. Ενώ οι Γερμανοί καταναλωτές ενισχύουν για λίγο τις δαπάνες για τη φιλοξενία και τα τρόφιμα, μειώνουν άλλες δαπάνες, οπότε η ιδιωτική κατανάλωση στο σύνολό της «πιθανότατα θα παραμείνει ανεπηρέαστη».
«Κατά την έναρξη του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006 στη Γερμανία, οι αφίξεις και οι διανυκτερεύσεις των ξένων επισκεπτών αυξήθηκαν αντίστοιχα κατά 25%», προσθέτει ο Wolf. «Αν το λάβουμε αυτό ως βάση για το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα του 2024, μπορούμε να περιμένουμε περισσότερους από 600.000 επιπλέον ξένους τουρίστες και 1,5 εκατομμύριο επιπλέον διανυκτερεύσεις. Αυτή η αύξηση πιθανώς θα αντανακλάται σε υψηλότερες τιμές στις διανυκτερεύσεις και στις κρατήσεις στον κλάδο της φιλοξενίας».
Τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα στρεβλώνουν τακτικά την οικονομική εικόνα μιας χώρα. Η Ελβετία, η οποία φιλοξενεί αθλητικούς οργανισμούς όπως η FIFA, η UEFA και η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, δημοσιεύει πλέον τα στοιχεία για το ΑΕΠ της, που εξαιρούν τα γεγονότα αυτά.
Από την άλλη, οι πιο αισιόδοξες προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση του ΑΕΠ της Γερμανίας κατά 0,3% ελέω του Euro 2024.
2,7 εκατ. εισιτήρια σε 10 πόλεις
Υπάρχουν 2,7 εκατομμύρια διαθέσιμα εισιτήρια για τη διοργάνωση από τις 14 Ιουνίου έως τις 14 Ιουλίου. Οι διοργανώτριες πόλεις Βερολίνο, Μόναχο, Κολωνία, Ντόρτμουντ, Ντίσελντορφ, Φρανκφούρτη, Γκελζενκίρχεν, Αμβούργο, Λειψία και Στουτγάρδη περιμένουν ένα κύμα εγχώριων και ξένων επισκεπτών.
«Οι άνθρωποι είναι πιο δραστήριοι όταν πρόκειται να ταξιδέψουν, για παράδειγμα πηγαίνοντας σε μεγάλες εκδηλώσεις και συναυλίες», επισημαίνει ο Norbert Kunz, διευθύνων σύμβουλος του Γερμανικού Συνδέσμου Τουρισμού (DTV).
«Θα μπορούσε κάλλιστα το 2024 να είναι μια νέα χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό στη Γερμανία, χάρη στους πολλούς ενθουσιώδεις ποδοσφαιρόφιλους που θέλουν να ζήσουν ζωντανά αυτό το γεγονός».
Οι ζυθοποιίες μπορεί επίσης να ωφεληθούν
Οι μεγάλες ποδοσφαιρικές διοργανώσεις στο παρελθόν έχουν δείξει ότι κατά τη διάρκεια του τουρνουά καταναλώνεται περισσότερη μπύρα από ό,τι συνήθως τις καλοκαιρινές εβδομάδες», σύμφωνα με τον Holger Eichele της Γερμανικής Ένωσης Ζυθοποιών. Κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006 στη Γερμανία, οι πωλήσεις μπύρας αυξήθηκαν κατά περίπου 5% πριν και κατά τη διάρκεια του τουρνουά.
Αν αυτό επαναληφθεί θα είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτο, καθώς το 2023 ήταν μια δύσκολη χρονιά για τον κλάδο της μπύρας, με τις πωλήσεις στη χώρα να μειώνονται κατά 4,5% στα 8,4 δισεκατομμύρια λίτρα, συνεχίζοντας μια μακροχρόνια πτωτική τάση, σύμφωνα με τα κυβερνητικά στοιχεία.
Το τουρνουά θα δώσει ώθηση στην κατανάλωση
«Η εμπειρία του Παγκοσμίου Κυπέλλου το 2006 δείχνει ότι τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα δεν είναι οικονομικά πυροτεχνήματα», επισημαίνει ο Michael Groemling του Γερμανικού Οικονομικού Ινστιτούτου (IW).
Πολλοί καταναλωτές είναι πιθανό να χρησιμοποιήσουν το τουρνουά ως ευκαιρία για να αγοράσουν μια νέα τηλεόραση ή να πιουν μια επιπλέον μπύρα.
«Όμως εξοικονομούν χρήματα από αλλού: φθηνό φαγητό αντί για εστιατόριο, μια τηλεοπτική βραδιά αντί να πάνε στον κινηματογράφο. Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτικές δαπάνες δεν αυξάνονται απαραίτητα, αλλά μάλλον μετατοπίζονται», συμπληρώνει ο ίδιος.
Οι οικονομολόγοι της Commerzbank είναι απαισιόδοξοι, καθώς θεωρούν ότι η οικονομία θα μπορούσε να μείνει στάσιμη το β΄ τρίμηνο -που περιλαμβάνει το πρώτο μισό του τουρνουά- μετά την ανάπτυξη κατά 0,2% από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο.
Ποιος άλλος θα μπορούσε να επωφεληθεί;
Οι λιανικές πωλήσεις θα μπορούσαν να δεχθούν ώθηση εάν η Γερμανία τα πάει καλά στο γήπεδο, δήλωσε εκπρόσωπος της βιομηχανικής ένωσης HDE.
«Μόνο αν η γερμανική εθνική ομάδα επιβιώσει στην πρώτη φάση του τουρνουά μπορεί να επωφεληθεί και το καταναλωτικό κλίμα», δήλωσε ο εκπρόσωπος. Τα καταστήματα τροφίμων τείνουν να τα πηγαίνουν καλά κατά τη διάρκεια μεγάλων αθλητικών γεγονότων, καθώς οι οπαδοί εφοδιάζονται με ποτά και τρόφιμα ενώ παρακολουθούν τα παιχνίδια. Η πλατφόρμα κρατήσεων AirBnB αναμένει ότι το Euro 2024 θα αυξήσει τις κρατήσεις στα καταλύματα.
Η εταιρεία εμπορίας διαφημιστικών χώρων Stroeer αναμένει επίσης ώθηση, καθώς και η εταιρεία αθλητικών ειδών Adidas. Ο παγκόσμιος ηγέτης της αγοράς Nike έχει εννέα ομάδες με συμβόλαιο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα, η Adidas έξι και η Puma τέσσερις.
Το κλίμα στη Γερμανία
«Ένα μεγάλο αθλητικό γεγονός μπορεί να φτιάξει το κλίμα και να βελτιώσει την εικόνα της διοργανώτριας χώρας», δήλωσε ο Groemling του IW, μιλώντας για τη γοητεία του σε μια εποχή που οι άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα έχουν μειωθεί. «Ταυτόχρονα, η οικονομία διαμορφώνεται από τις προσδοκίες και το κλίμα, η συναισθηματική ανταπόδοση δεν πρέπει να υποτιμάται».