Σε παγκόσμιο επίπεδο, ένας στους πέντε εργαζόμενους βιώνει καθημερινά τη μοναξιά, ενω η πιο μικρής ηλικίας εργαζόμενοι είναι ακόμη πιο επιρρεπείς σε αυτό το συναίσθημα. Σύμφωνα με έρευνα έως και το 20% των εργαζομένων παγκοσμίως βιώνει καθημερινά μοναξιά.
Για όσους εργάζονται πάντα από το σπίτι και για τους εργαζόμενους κάτω των 35 ετών, η μοναξιά είναι ακόμη πιο συχνή σε ποσοστό 22% και 25%, αντίστοιχα, όπως αναφέρει η έκθεση Gallup State of the Global Workplace Report ,που δημοσιεύθηκε στις 12 Ιουνίου .
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ευημερία των εργαζομένων μειώθηκε το 2023, ιδίως μεταξύ των νεότερων εργαζομένων (κάτω των 35 ετών), σύμφωνα με τη μελέτη. Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση της Gallup, το παγκόσμιο εργατικό δυναμικό δεν βιώνει μόνο τη μοναξιά, καθώς φαίνεται να αυξάνονται επίσης το άγχος, η θλίψη και ο θυμός.
«Η παγκόσμια επιδείνωση της ψυχικής υγείας είναι ανησυχητική. Κάποιοι ανησυχούν ότι βρισκόμαστε εκτός ελέγχου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Gallup Τζον Κλίφτον στην έκθεση.
«Αν η ψυχική υγεία της ανθρωπότητας μειώνεται ραγδαία κατά τη διάρκεια μιας χρυσής εποχής προόδου και ευημερίας, αυτό θα αποτελούσε ένα από τα μεγαλύτερα παράδοξα της εποχής μας», έγραψε.
Η μελέτη αυτή άντλησε στοιχεία από την παγκόσμια δημοσκόπηση Gallup World Poll που διεξήχθη σε περισσότερες από 160 χώρες και περιοχές παγκοσμίως.
«Η εργασία διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην ταυτότητά μας, στην κοινωνική μας ζωή, στα οικονομικά μας, στην υγεία μας, στη θέση μας και στη συμμετοχή μας στις κοινότητές μας», δήλωσε ο επικεφαλής επιστήμονας της Gallup για τον εργασιακό χώρο Τζιμ Χαρτερ στο CNBC Make It.
«Όλοι έχουμε βιώσει αλλαγές στους χώρους εργασίας μας από την εποχή που η πανδημία χτύπησε το 2020 και αυτο προκάλεσε κάποιες απρόβλεπτες συνέπειες της ευελιξίας και της φυσικής απόστασης στους χώρους εργασίας που μπορεί να μετατραπούν σε ψυχική απόσταση», δήλωσε ο Χάρτερ.
Καθώς η μοναξιά γίνεται ενδημική, είναι κρίσιμο να βρεθούν τρόποι προστασίας από αυτήν. Δείτε πώς μπορείτε να καταπολεμήσετε τη μοναξιά, σύμφωνα με την κλινική ψυχολόγο Dr. Αναμπελ Τσόου:

Κατανοήστε τη μοναξιά

Πρώτα απ’ όλα, θα πρέπει να παρατηρήσουμε πώς αντιλαμβανόμαστε τη μοναξιά. Αν και υπάρχει ένα κοινωνικό στίγμα γύρω από το συναίσθημα, είναι σημαντικό να αποδεχτούμε ότι πρόκειται για ένα πολύ κοινό, ανθρώπινο συναίσθημα.
«Η μοναξιά είναι μια φυσική, κατάλληλη συναισθηματική εμπειρία και όλοι την βιώνουν», δήλωσε η Τσόου στο CNBC Make It. «Η μοναξιά δεν είναι το πρόβλημα, είναι το πώς αντιλαμβανόμαστε τη μοναξιά – αν την αντιλαμβανόμαστε πολύ αρνητικά, τότε φυσικά η αντίδρασή μας σε αυτή γίνεται πολύ αρνητική και τότε το πρόβλημα παίρνει διαστάσεις χιονοστιβάδας».
Αντίθετα, θα πρέπει να ακολουθήσουμε μια «υγιή, ισορροπημένη και ουδέτερη προσέγγιση», ώστε να μπορούμε να διαχειριστούμε το συναίσθημα πιο αποτελεσματικά.
Θα πρέπει να προσπαθήσουμε να βρούμε την πηγή του συναισθήματος. Μας λείπει η επαρκής αλληλεπίδραση κατά τη διάρκεια των ημερών μας; Ή παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε κοντά σε πολλούς ανθρώπους, δεν αισθανόμαστε ότι μας βλέπουν, μας καταλαβαίνουν ή μας εκτιμούν; Έχοντας αυτή την κατανόηση θα βοηθήσουμε να καθορίσουμε τα επόμενα βήματα, είπε.

Σημαντικές συνδέσεις

«Αυτό που κάνει μια ευτυχισμένη ζωή είναι οι ουσιαστικές συνδέσεις», δήλωσε η Τσόου. Χωρίς αυτό, όπως είναι φυσικό, οι άνθρωποι θα νιώθουν μοναξιά, ακόμη και αν έχουν όλες τις ανέσεις του κόσμου.
Αν κάποιος νιώθει έλλειψη κοινωνικής αλληλεπίδρασης, ο Τσόου προτείνει να καταβάλει προσπάθεια για να αναπτύξει ουσιαστικές σχέσεις με φίλους και συναδέλφους στη δουλειά. Συμμετέχετε σε συγκεντρώσεις στο γραφείο, προσεγγίστε τους ανθρώπους με διαφάνεια και βάλτε τον εαυτό σας σε καταστάσεις όπου μπορείτε να συνδεθείτε με τους ανθρώπους.
«Αν δεν δίνουμε στους ανθρώπους την ευκαιρία να μας καταλάβουν, αν δεν αλληλεπιδράτε με τους ανθρώπους, τότε στην πραγματικότητα δεν θα δώσουμε στον εαυτό μας την ευκαιρία να αναπτύξει μια σχέση. Αν δεν αναπτύξουμε τη σχέση, – δεν έχουμε τίποτα για να στηριχθούμε όταν οι καιροί είναι δύσκολοι”, δήλωσε η Τσόου στο CNBC.
Είναι επίσης σημαντικό να αναπτύσσετε διαφορετικούς τύπους φίλων. Να έχετε τους φίλους σας στο πάρτι, τους φίλους σας στη δουλειά και τους “καρδιακούς” φίλους σας, και σε συνδυασμό με αυτό, να καλλιεργείτε την επίγνωση για να ξέρετε με ποιον φίλο πρέπει να επικοινωνήσετε πότε, είπε.

Υγιεινές συνήθειες

«Αν πέρασα όλο το Σαββατοκύριακο στον καναπέ χωρίς να κάνω τίποτα και απλά να κάνω doom scrolling, τότε φυσικά μόλις περάσεις το στάδιο της ξεκούρασης, θα νιώσεις μοναξιά», δήλωσε η Τσόου.
Ωστόσο, το να έχετε υγιείς συνήθειες και ρουτίνες θα σας βοηθήσει να βγείτε από αυτές τις καταστάσεις. «Αν έχετε κάτι που έχετε κλειδώσει στο πρόγραμμά σας που είναι τακτικό, για παράδειγμα, ένα μάθημα γιόγκα – αυτή η καθημερινή ρουτίνα που μπορεί να βοηθήσει να αφαιρέσετε αυτές τις χρονικές θήκες που μπορεί να ενισχύσουν τη μοναξιά», είπε.

Γνωστική ανασύνταξη

Μερικές φορές, το αίσθημα της μοναξιάς μπορεί να προέρχεται από τις δικές μας προβολέςκαι σκέψεις.
«Πολλοί από τους ασθενείς μου βιώνουν τη μοναξιά και όταν μιλάμε γι’ αυτό σε βάθος, [συνειδητοποιούμε] ότι έχουν προκατασκευασμένες ιδέες για το πώς τους αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι, οι οποίες μπορεί να είναι ή να μην είναι στην πραγματικότητα η αλήθεια, αλλά στη συνέχεια ανταποκρίνονται στη δική τους εκδοχή για το τι νομίζουν ότι σκέφτονται οι άνθρωποι γι’ αυτούς», δήλωσε η Τσόου.
«Για παράδειγμα, αν νομίζω ότι δεν σου αρέσω, και αυτό μπορεί να είναι ή να μην είναι η πραγματικότητα, αλλά – γίνομαι λίγο πιο προσεκτικός, λίγο πιο αμυντικός – η φυσική συνέπεια αυτού, είναι ότι η σχέση δεν είναι πιθανό να ανθίσει», είπε.
Το φάρμακο για αυτό είναι να αμφισβητήσετε και να αναδιαρθρώσετε τις σκέψεις σας, είπε η Τσόου. Αντί να κουβαλάτε απλώς το βάρος των υποθέσεων, κάντε ειλικρινείς συζητήσεις.

Αλλαγή περιβάλλοντος

«Μια σύσταση που συχνά προτείνω είναι να βγείτε από το περιβάλλον στο οποίο νιώθετε μοναξιά», δήλωσε η Τσόου. «Αν έχω κλειστεί στο δωμάτιό μου όλη την ημέρα και νιώθω πολύ μόνη, τότε αυτό που πρέπει να κάνω είναι να βγω από το δωμάτιό μου».
Αν έχετε ξαπλώσει όλη την ημέρα, τότε θα πρέπει να κάνετε την «αντίθετη ενέργεια», δήλωσε η Τσόου. Πηγαίνετε μια βόλτα ή παρακολουθήστε ένα μάθημα γυμναστικής στο YouTube. Αν ήσασταν απομονωμένοι όλη την ημέρα, τότε το να τηλεφωνήσετε στην οικογένεια, να πάτε για φαγητό με φίλους ή να ασχοληθείτε μαζί τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να βοηθήσει, είπε ο Τσόου.
«Το νερό είναι μια καταπληκτική θαυματουργή στρατηγική – έτσι θα μπορούσε να είναι ένα μπάνιο, θα μπορούσε να είναι να πηδήξετε σε μια πισίνα, να πάτε στο τζακούζι, να κάνετε ένα ντους, να φτιάξετε ένα ποτό στον εαυτό σας, (απλά) κάποιο είδος αυτοφροντίδας», δήλωσε ο Τσόου.
Συχνά, η απλή ανάληψη μιας δράσης σε μια στιγμή μοναξιάς μπορεί να βοηθήσει να διαλυθεί το συναίσθημα.