Η πρόσφατη πρόσκρουση της αμαξοστοιχίας σε δέντρο, που κρεμόταν πάνω από τις γραμμές στην περιοχή της Σφενδάλης, προκάλεσε υλικές ζημιές αλλά και σοβαρές καθυστερήσεις, υπογραμμίζοντας την αδυναμία του Οργανισμού να προβλέψει και να αποτρέψει τέτοιες καταστάσεις, αναδεικνύοντας επίσης τα χρόνια προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.

Οι πολίτες δικαίως ανησυχούν για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, καθώς το περιστατικό στη Σφενδάλη δεν είναι μεμονωμένο. Πριν δύο ημέρες παραλίγο να είχαμε νέα Τέμπη, αυτή τη φορά στην Αθήνα, καθώς τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση δύο τρένων του προαστιακού σιδηροδρόμου, έξω από την Αθήνα.

Ο ΟΣΕ προχωρά τώρα στη λήψη νέων μέτρων για την ενίσχυση της ασφάλειας, αλλά η αντίδρασή του έρχεται καθυστερημένα.

Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γιάννος Γραμματίδης έκανε την ακόλουθη ανακοίνωση: «Σε συνεργασία με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ κ. Παναγιώτη Τερεζάκη επισπεύδουμε σήμερα την σύσταση μιας νέας Διεύθυνσης Πρασίνου & Περιβάλλοντος στον Οργανισμό η οποία θα έχει ως αποστολή τον σχεδιασμό, τίς διαδικασίες και την υλοποίηση των έργων καθαρισμού της αυτοφυούς βλάστησης και της κοπής των δένδρων κατά μήκος όλου του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.

Επιπρόσθετα, η νέα Διεύθυνση θα είναι αρμόδια και για την συνολική μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος τού Οργανισμού. Σημειώνεται, ότι μέχρι σήμερα το έργο των καθαρισμών και της κοπής δένδρων ανήκε στην αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Γραμμής. Κατά συνέπεια, με αυτή την απόφαση πετυχαίνουμε την αυτονόμηση με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και την αύξηση της ταχύτητας ανταπόκρισης.

Η νέα Διεύθυνση, πού θα αναφέρεται απευθείας στον Διευθύνοντα Σύμβουλο, θα αποτελείται από δύο Υπηρεσίες, την Υπηρεσία Πρασίνου και την Υπηρεσία Περιβάλλοντος, τη διεύθυνση των οποίων θα αναλάβουν ένας γεωπόνος κι ένας περιβαλλοντολόγος αντίστοιχα. Σχετική πρόταση θα κατατεθεί προς έγκριση στην αμέσως επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕ, την ερχόμενη Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2024».

Ο κ. Γραμματίδης πρόσθεσε επίσης ότι «ο Οργανισμός έχει σχεδιάσει και ήδη θα προτείνει τη θεσμοθέτηση ανεξάρτητου και υπερισχύοντoς δικαιώματος του ΟΣΕ για κοπή δένδρων τόσον εντός των απαλλοτριωμένων σιδηροδρομικών διαδρόμων εκατέρωθεν των γραμμών όσο και εκτός αυτών, δηλαδή και σέ εκτάσεις ανεξαρτήτως δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης ή δασικών περιορισμών και πάντα κατά μήκος του ενεργού, υπό αναστολή και καταργημένου δικτύου του για λόγους μη παρακώλησης των δημοσίων συγκοινωνιών, ασφάλειας τού επιβατικού κοινού, αποφυγής πυρκαγιών και μόλυνσης τού περιβάλλοντος».

«Με τον τρόπο αυτό, ο Οργανισμός επισπεύδει τη λήψη των μέτρων αυτών για την ορθολογικότερη διαχείριση αντίστοιχων θεμάτων, παράκαμπτοντας δαιδαλώδεις συναρμοδιότητες που μόνο καθυστερήσεις προκαλούν και, τέλος, για την προστασία τού δημόσιου συμφέροντος» κατέληξε ο κ. Γραμματίδης.

Καθυστερημένη αντίδραση

Η απόφαση του ΟΣΕ να ιδρύσει Διεύθυνση Πρασίνου & Περιβάλλοντος, με στόχο τον καθαρισμό της βλάστησης και την κοπή δένδρων κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, έρχεται με αφορμή ένα ακόμη περιστατικό που θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί.

Η διοίκηση του ΟΣΕ, αντί να είχε λάβει τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα, τώρα προσπαθεί να καλύψει τα κενά της μέσω νέων δομών και υπηρεσιών. Ο ίδιος ο πρόεδρος, Γιάννος Γραμματίδης, παραδέχεται ότι η νέα Διεύθυνση θα βοηθήσει στην ταχύτερη αντιμετώπιση τέτοιων ζητημάτων. Ωστόσο, το γεγονός ότι μέχρι σήμερα αυτά τα έργα ανήκαν στην αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Γραμμής δείχνει την έλλειψη συντονισμού και την αδυναμία του Οργανισμού να διαχειριστεί κρίσιμες υποδομές.

Η αναγνώριση των «δαιδαλωδών συναρμοδιοτήτων» από τον ΟΣΕ αποκαλύπτει τις βαθύτερες δυσλειτουργίες του συστήματος. Η ανάγκη για ειδική νομοθετική ρύθμιση ώστε ο Οργανισμός να έχει «υπερισχύον δικαίωμα» στην κοπή δέντρων, ακόμη και σε ιδιωτικές ή δασικές εκτάσεις, είναι ένδειξη ότι οι υφιστάμενοι μηχανισμοί ήταν αδύναμοι και ανεπαρκείς. Ο χρόνος που χρειάστηκε για να αναγνωριστεί αυτό το πρόβλημα είναι ανησυχητικός, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι μιλάμε για την ασφάλεια των επιβατών και τη σωστή λειτουργία των δημόσιων συγκοινωνιών.

Παρόλο που ο ΟΣΕ ανακοινώνει μέτρα, η έλλειψη διαχρονικής πρόληψης και η βραδύτητα στη λήψη αποφάσεων εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο ο Οργανισμός έχει την ικανότητα να ανταποκριθεί στις προκλήσεις ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου. Αντί να λύνει τα προβλήματα, συχνά τα ανακαλύπτει μόνο όταν αυτά έχουν ήδη προκαλέσει ζημιά.

Ο ΟΣΕ, παρά την εξαγγελία νέων μέτρων, θα πρέπει να αναγνωρίσει και να διορθώσει τα χρόνια προβλήματα συντονισμού και αρμοδιοτήτων, που καθυστερούν την αντιμετώπιση κρίσιμων ζητημάτων. Η ασφάλεια των πολιτών δεν πρέπει να αφήνεται στην τύχη και να εξαρτάται από τη συγκυριακή αντίδραση σε καταστροφές. Η ευθύνη είναι διαχρονική και βαραίνει τον Οργανισμό και την κυβέρνηση, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν ουσιαστικά και έγκαιρα.

ΠΗΓΗ:avgi.gr